EN
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۸
صفحه اصلیگردهمایی و همایش‌ها
«همایش فلسفه و مهندسی»؛ نخستین گام در تقویت ارتباط دو حوزه
«همایش فلسفه و مهندسی»؛ نخستین گام در تقویت ارتباط دو حوزه
«همایش فلسفه و مهندسی»؛ نخستین گام در تقویت ارتباط دو حوزه
alt
اشتراک گذاری با :

«همایش فلسفه و مهندسی»؛ نخستین گام در تقویت ارتباط دو حوزه

تاریخ انتشار: شنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۲

استادان حاضر در نخستین «همایش فلسفه و مهندسی» بر این باوراند که این رویداد می‌تواند گامی اساسی و نویدبخش برای تقویت ارتباط علمی میان نخبگان علمی هر دو حوزه باشد.

 

به گزارش خبرنگار روابط عمومی و سایت دانشگاه خاتم، جمعی از استادان حاضر در نخستین «همایش فلسفه و مهندسی» در گفت وگوهایی جداگانه بر این نکته تاکید کردند که همایش اخیر می‌تواند گامی اساسی و نویدبخش برای تقویت ارتباط علمی میان نخبگان علمی هر دو حوزه باشد.

 

بهبود کیفیت رشته مهندسی در سطح آموزش عالی نیازمند تقویت ارتباط این حوزه با فلسفه است

 

دکتر علی خاکی صدیق؛ استاد دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی درباره تاثیر برگزاری همایش‌های بین رشته ای مانند «فلسفه و مهندسی» در تبادل دانش میان متخصصین هر دو حوزه، ضمن تقدیر از تلاش دست اندرکاران این همایش در دانشگاه خاتم، گفت: از آنجا که این همایش نخستین رویداد در زمینه مهندسی و فلسفه در سطح کشور بود، می‌تواند نویدبخش تقویت ارتباطات علمی میان دانشگاهیان در هر دو حوزه باشد.

وی افزود: در کشور ما متاسفانه ارتباطی بین فیلسوفان و مهندسان و فلسفه و مهندسی به صورت واقعی وجود ندارد ولی اگر ما به عنوان فعالان حوزه مهندسی در جامعه دانشگاهی انتظار داشته باشیم که اتفاقی در سطح آموزش عالی در این رشته بیفتد، حتما باید این ارتباط برقرار شود.

دکتر خاکی صدیق اظهار امیدواری کرد که نخستین همایش فلسفه و مهندسی، اولین گام در این راستا باشد و بتوان نقشه راهی برای تداوم این ارتباط ترسیم کند.

 

آموزش در رشته مهندسی نیازمند تفکر نقادانه و فلسفی است

 

همچنین دکتر حسین شیخ رضایی عضو هیات علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه درباره تاثیر برگزاری همایش‌های بین رشته ای مانند «فلسفه و مهندسی» در تبادل ارتقای کیفی سیلابس‌های درسی هر دو رشته در دانشگاه‌ها، ابتدا ضمن قدردانی از تلاش دست اندرکاران این همایش در دانشگاه خاتم، گفت: تعداد دانشجویان رشته مهندسی در ایران بسیار زیاد است و رشته باپرستیژی به حساب می‌آید اما تا به حال کمتر درباره جنبه‌های مفهومی و فلسفی آن صحبت شده بود.

 

وی با بیان اینکه همایش فلسفه و مهندسی محل تلاقی افکار متخصصان هر دو حوزه بود، افزود: ما در حال حاضر نه رشته فلسفه مهندسی داریم و نه حتی واحد درسی هم در این ارتباط وجود دارد اما همایش اخیر نشان داد که مهندسی ابعاد فلسفی، اجتماعی و اخلاقی فراوانی دارد و اینگونه نیست که مهندسی فقط یک کار فنی باشد، بلکه یک کار انسانی – اجتماعی است.

 

عضو هیات علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه اضافه کرد: اگر از نظرگاه رشته‌های حوزه علوم انسانی به مهندسی نگاه کنید، به نظر می‌رسد که فهم ما از رشته مهندسی ارتقا می‌یابد و دیگر فقط یک فهم فنی از آن نداریم و می‌توانیم آن را یک فعالیت چندوجهی و چندلایه ببینیم.

 

شیخ رضایی ادامه داد: آموزش مهندسی نیازمند آموزش تفکر نقادانه و فلسفی است و ضرورت دارد که این نگاه به نحوی در تدوین سرفصل‌های درسی وجود داشته باشد. البته حتما لازم نیست این اتفاق از دروس ابتدایی و مقطع کارشناسی رشته مهندسی و همچنین از بالا بیفتد، بلکه یک دانشگاه می‌تواند آرام آرام متن‌هایی را در این زمینه آماده کند و بعدا می‌تواند در سیلابس‌های درسی هم وارد شود.

 

می توان سرفصل‌های جدیدی را از فلسفه به مهندسی و بالعکس وارد کرد

 

دکتر عبداله شمیسا مدیر گروه مهندسی برق دانشگاه خاتم و دبیر اجرایی «همایش مهندسی و فلسفه» نیز با بیان اینکه این همایش حاصل چند ماه تلاش همکاران هیئت علمی در گروه فلسفه و گروه مهندسی برق دانشگاه خاتم بود، گفت: خوشبختانه با اینکه این نخستین دوره این همایش بود، برخلاف پیش بینی‌های ما استقبال خوبی از آن صورت گرفت و این نشان می‌دهد کسانی که دغدغه این موضوع را دارند، چه در حوزه مهندسی و چه در حوزه فلسفه، زیاد هستند.

 

وی با بیان اینکه علوم به طور کلی به سمت بینارشته ای شدن در حرکت هستند، افزود: مباحث بین رشته ای هم در دانشگاه‌ها و هم برای کسانی که به صرف علاقه مباحث را دنبال می‌کنند، جذابیت بیشتری دارند و این نشست‌ها باعث می‌شود که دیدگاه‌ها به هم نزدیکتر شود و نزدیکتر شدن دیدگاه‌ها موجب می‌شود که طرفین عقاید یکدیگر را راحت تر بپذیرند و آرام آرام محتوای درسی از رشته‌های مختلف با یکدیگر به اشتراک گذاشته شود و خیلی وقت‌ها هم می‌تواند باعث تولید محتوایی مشترک شود که در هر دو حوزه بتوان از آن بهره برد.

 

مدیر گروه مهندسی برق دانشگاه خاتم اضافه کرد: انتظار ما این است که این قبیل رویدادها موجب تحولی در دیدگاه‌های مهندسی شود و بشود سیلابس‌های جدید را از فلسفه وارد آن کرد و از آن طرف هم در حوزه فلسفه، توجه بیشتری به بحث‌های حوزه مهندسی صورت گیرد.

برچسب‌ها:
دانشگاه خاتم
دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی
موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه
همایش فلسفه و مهندسی