EN
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۹
صفحه اصلیآزمایشگاه‌ها
معرفی
هدف‌ها و ماموریت‌ها
اهم فعالیت‌ها و دست‌آوردها
مرکز هوش مصنوعی و رباتیک خاتم

 

بر اساس پیش‌بینی‌ها، رباتیک یکی از ده صنعت برتر آینده خواهد بود. کاربرد محصولات رباتیک از محدوده کارخانجات فراتر رفته و در حال تسری به کاربردهای روزمره است. توسعه و تحقیق در مورد کاربردهای جدید نیازمند توجه ویژه به این رشته و تربیت مهندسین خلاق و متخصص است. از طرف دیگر، در چند سال گذشته فعالیت‌های چشمگیری در زمینه رباتیک در بین دانش آموزان و دانشجویان صورت پذیرفته که باعث بوجود آمدن طیف وسیعی از علاقه‌مندان به این رشته گردیده که مشتاق ادامه فعالیت‌های آکادمیک در این زمینه هستند. با ایجاد فعالیت‌های مرتبط با رباتیک می‌توان به نیازهای صنعتی و اجتماعی همزمان پاسخ داد.

 

تجربه فعالیت‌های رباتیکی کشور نشان داده است که دانش‌آموختگان متخصص رباتیک به علت ماهیت بین‌رشته‌ای و فعالیت تیمی مورد‌نیاز این رشته، توانایی مهندسی بسیار زیادی کسب کرده و قادرند در تمام صنایعی که نیازمند خودگردانی و طراحی ماشین‌آلات صنعتی هستند، به خوبی ایفای نقش نموده و در پروژه‌های صنعتی بزرگ شرکت و یا آن را با موفقیت رهبری نمایند.

 

 

رباتیک

 

 

هوش مصنوعی

 

 

robotics

 

 

artificial intelligence

 

 

آموزش هوش مصنوعی

 

 

آموزش رباتیک

 

 

ai

 

 

کلاس رباتیک

 

با توجه به چشم‌انداز دانشگاه خاتم و برنامه‌ریزی برای حضور دانشگاه در جمع دانشگاه‌های برتر کشور، گروه‌های مهندسی برق و مهندسی کامپیوتر در یک همکاری گروهی و مشترک، مرکز رباتیک و هوش مصنوعی خاتم را به عنوان یکی از شاخصه‌های توسعه و حضور در مرزهای فناوری در سال 1395 راه‌اندازی کردند. ماهیت بین‌رشته‌ای و فناورمحوری این مرکز امکان رشد سریع و طی کردن مسیر پیشرفت در زمان محدود را فراهم خواهد کرد. بدیهی است که راه‌اندازی این مرکز می‌تواند در آینده بسیاری رشته‌های دیگر را نیز در توسعه محصولات رباتیکی و کاربرد آن‌ها شریک نماید.

 

فعالیت‌های آموزشی:

 

از آنجا که اولین و مهم‌ترین وظیفه دانشگاه تربیت متخصصین با قابلیت‌های بالا در علوم و فناوری است، مرکز رباتیک و هوش مصنوعی خاتم در آموزش بخش‌های مختلف رباتیک و هوش مصنوعی خدماتی به دانشجویان رشته‌های مختلف از جمله مهندسی برق و مهندسی کامپیوتر ارائه می‌دهد. این آزمایشگاه نقش محوری در تفهیم مفاهیم و آشنایی دانشجویان با فناوری‌های روز حوزه رباتیک دارد.

برگزاری دوره‌های آموزشی برای دانشجویان و دیگر علاقه‌مندان صنعت و بازار کار در این مرکز انجام می‌شود. هم‌چنین با توجه به گسترش نیاز به سیستم‌های رباتیکی در بخش‌های مختلف کاربردی، صنعتی و آموزشی، در آینده ارائه خدمات آموزشی به صنعت و مراکز آموزشی دیگر با توسعه مرکز رباتیک و هوش مصنوعی برای دانشگاه خاتم امکان‌پذیر خواهد بود.

 

فعالیت‌های پژوهشی:

 

ماهیت برگزاری دوره‌های کارشناسی‌ارشد و دکتری انجام پژوهش‌هایی در مرزهای فناوری است. مرکز رباتیک خاتم در انجام پژوهش‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی و کاربری و عملی کردن پروژه‌ها نقش مهمی دارد. مسلما انجام پژوهش در کنار کار عملی و تجربی در این مرکز باعث غنای پژوهش‌ها شده و دانش‌آموختگان دانشگاه خاتم را متمایز و قابل رقابت با دانشگاه‌ها بزرگ صنعتی کشور می‌کند.

قراردادهای پژوهشی و ارتباط با صنعت مرتبط با هدف‌های مرکز رباتیک و هوش مصنوعی می‌تواند ضمن باز کردن گره‌هایی از مشکلات صنعت کشور، نقش پررنگی در مجامع علمی بین‌المللی داشته باشد. این مرکز با پتانسیل بالایی که از نظر اساتید و دانشجویان دارد، می‌تواند به عنوان مشاور و مجری پروژه‌های صنعتی و پایه‌ای در خدمت دیگر بخش‌های کشور بوده و در ثبت موفقیت‌های علمی و فناور کشور شریک باشد. ارتباط با صنعت یکی از مهمترین بخش‌هایی است که می‌تواند علاوه بر فواید علمی برای دانشگاه منجر به جذب سرمایه برای دانشگاه گردد. آزمایشگاه رباتیک با توجه به گسترش روز‌افزون استفاده از سیستم‌های رباتیکی در صنعت، می‌تواند به مرکز ارتباط گروه‌های مهندسی دانشگاه با صنعت تبدیل گردد.

با توجه به این که پروژه‌های رباتیکی شامل همکاری گرایش‌های مختلف گروه مهندسی برق و مهندسی کامپیوتر است، مرکز رباتیک و هوش مصنوعی منجر به فراهم آوردن امکان تعریف پروژه‌های کاربردی و صنعتی برای دانشجویان فعلی کارشناسی‌ارشد و در آینده دانشجویان دکتری برای بخش بزرگی از دانشجویان گرایش‌های مختلف این دو گروه می‌شود.

با کاربردی شدن پروژه‌های این گرایش‌ها امکان چاپ مقالات بیشتر و در سطوح بالاتر برای اساتید و دانشجویان این گروه ها فراهم می‌گردد. تاکنون با کمک امکانات مرکز رباتیک و هوش مصنوعی دانشگاه خاتم بیش از 30 مقاله در مجلات و کنفرانس‌های معتبر بین‌المللی و داخلی چاپ گردیده است. 

 

پروژه‌های ارتباط با صنعت:

 

در طول سالیان گذشته، فعالیت‌های مرتبط با صنعت بخش مهمی از دست آوردهای مرکز را شامل می‌شود. در این راستا ربات انسان‌نمای پپر (Pepper) با حمایت معاونت امور فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک پاسارگاد، برای مرکز رباتیک و هوش مصنوعی خاتم تهیه شده است. 

دو پروژه مرتبط با این ربات برای بانک پاسارگاد انجام شده است که به صورت زیر هستند:

2-1- پروژه تحقیق و پژوهش جهت راه‌اندازی ربات انسان‌نما بابت ارائه خدمات بانکی

2-2- پروژه تحقیق و پژوهش برای توسعه نرم‌افزاری ربات انسان‌نما (ربات Pepper- با نام مستعار پاسار)- فاز دوم

 

شرکت در مسابقات و همایش‌ها:

 

حوزه رباتیک و هوش مصنوعی میدان ابتکار و فناوری است و هر ساله مسابقات و همایش‌های مختلفی در سطح کشور و جهان در این حوزه‌ها برگزار می‌شود. حضور در این مسابقات و همایش‌ها ضمن معرفی دانشگاه در بین مجامع علمی و فناوری کشور، می‌تواند شاخص‌های توسعه دانشگاه را بالاتر ببرد. حضور در بین برندگان مسابقات می‌تواند در معرفی اساتید و دانشجویان و توانایی دانشگاه نقش بسیار مهمی داشته باشد. هدف‌گذاری در مسابقات مختلف و برنامه‌ریزی برای حضور پررنگ در این مسابقات از جمله هدفهای مهم مرکز رباتیک و هوش مصنوعی خاتم است.

در سالیان گذشته تیم رباتیک دانشگاه خاتم با نام KU Roboticsتشکیل شده و در مسابقات روبوکاپ جهانی 2021 شرکت کرده است. در این دوره از مسابقات تیم رباتیک دانشگاه خاتم توانست عنوان نخست در مسابقات Robocup@Home 2021 در بخش Standard Platformرا کسب کند. 

 

کسب رتبه اول robocup 2021 توسط تیم رباتیک خاتم