EN
یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۰
صفحه اصلیکنفرانس و سخنرانی‌ها
پنجمین کنفرانس بین المللی مدیریت دانشی در دانشگاه خاتم 1401
پنجمین کنفرانس بین المللی مدیریت دانشی در دانشگاه خاتم 1401
پنجمین کنفرانس بین المللی مدیریت دانشی در دانشگاه خاتم 1401
alt
اشتراک گذاری با :

پنجمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت دانشی در دانشگاه خاتم برگزار شد

تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۱

در پنجمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت دانشی مطرح کرد؛

نظام آموزش و پرورش نیازمند مدیریت دانشی است

 

وزیر آموزش و پرورش در آئین پایانی پنجمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت دانشی در دانشگاه خاتم، تاکید کرد: در مجموعه‌های مدیریتی ما مدیریت دانش مستقر نشده است و نوآوری وجود ندارد و لازم است از این روش‌های مدیریتی استفاده کنیم.

 

پنجمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت دانشی (با رویکرد حاکمیت نوآوری) به همت انجمن مدیریت ایران و با حضور متخصصین این حوزه و برگزاری پنل و سخنرانی‌های مختلف و همچنین اهدای پنجمین دوره جایزه مدیریت دانشی، عصر روز چهارشنبه 20 مهرماه در سالن اجتماعات دانشگاه خاتم به کار خود خاتمه داد.

 

مجید قاسمی رئیس شورای سیاستگذاری کنفرانس ضمن تبریک میلاد پیامبر اکرم (ص) ایشان را پیامبری عالِم که همواره از خداوند می‌خواست بر علم او بیفزاید، خواند و حضرت محمد (ص) را متنفذترین پیامبر تاریخ توصیف کرد.

 

رئیس هیئت مدیره انجمن مدیریت دانش در سخنرانی خود با عنوان «حاکمیت نوآوری به سوی خرد عملی»، با اشاره به تاکیداتی که در اسناد بالادستی از قبیل سند چشم‌انداز 20 ساله و سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی بر فناور شدن کشور شده است، گفت: ما در سیاست‌های بالادست ثروتی خوبی از این حیث داریم و می‌توانیم از آن استفاده کنیم و به نتایج خوبی برسیم با این وجود در برخی از حوزه‌ها نتوانسته‌ایم این سیاست‌ها را پیاده‌سازی کنیم.

 

جایگاه خوبی در حوزه‌های تجاری‌سازی دانش نداریم

 

وی افزود: ما در بعضی از شاخص‌های جهانی حوزه نوآوری رتبه‌های خوبی داریم مثلا در حوزه سرمایه انسانی رتبه 54 در دنیا را داریم، اما در حوزه‌های تجاری‌سازی دانش جایگاه خوبی نداریم.

 

رئیس دانشگاه خاتم در ادامه «حاکمیت نوآوری» را به معنای تدقیق اساسنامه سازمان در حیطه نوآوری ذکر کرد و گفت: رهبران در یک سازمان باید اطمینان حاصل کنند که ابعاد یادشده با یکدیگر همخوان باشند چرا که ورود هر نوع ناهماهنگی می‌تواند تمام تلاش‌های یک بنگاه را برای نیل به نوآوری از بین ببرد.

 

قاسمی، عدم توسعه فرهنگ نوآوری، ترجیح نوآوری‌های زودبازده نسبت به نوآوری‌های بلندمدت و پایدار، عدم برخورداری از بهینه‌کاوی کافی، عدم تعیین متولی نوآوری در سازمان‌ها و مقاومت در مقابل تغییر را از جمله چالش‌های نوآوری در یک سازمان برشمرد.

 

وی در پایان سخنان خود از دکتر بیات که در تاسیس انجمن مدیریت دانش در سال‌های دور قدردانی کرد و نقش وی را در شکل‌گیری کنفرانس مدیریت دانشی بسزا توصیف کرد و در ادامه از این متخصص پیشکسوت حوزه مدیریت دانش خواست چند کلمه‌ای با حاضرین سخن بگوید.

 

بیات نیز در سخنرانی کوتاهی خرد عملی را به معنی به کارگیری دانشی در جهت بهبود و ارتقا سطح زندگی افراد عنوان کرد و از متولیان پیشین و کنونی انجمن مدیریت دانش قدردانی کرد.

 

در ادامه فیلم سخنرانی آندریاس برندر رئیس انجمن مدیریت دانش اتریش که برایپنجمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت دانشی ارائه کرد بود، پخش شد. سپس محسن قدمی مدرس و مشاور مدیریت در یک سخنرانی به تبیین رابطه مدیریت دانایی هالستیک با اقتصاد فناوری پرداخت.

 

لزوم حرکت از مدل‌های یکسویه به مدل‌های دوسویه و چندسویه

 

وی ضمن بیان سیر تحول تاریخی مدیریت، گفت: تغییرات در طول کمتر از یک قرن گذشته بسیار پرشتاب بود و در بسیاری از موارد حتی جهت علم نیز تغییر کرده است؛ در واقع امروز به دانشی، علم گفته می‌شود که به‌روز باشد و به درد مسائل جامعه امروز بخورد. اگر مفاهیم مدیریت دانشی را با مفاهیم مدیریت ارزش بسنجیم، متوجه می‌شویم که نقطه مطلوب نهایی، دانایی هدفمند است و نه چیز دیگر.

 

قدمی با بیان اینکه امروز مدیریت احتمالات نمی‌تواند جوابگوی مدیریت نوین باشد، بر لزوم حرکت از مدل‌های یکسویه به مدل‌های دوسویه و چندسویه تاکید کرد و افزود: در شرایطی که دائما تغییر اتفاق می‌افتد، باید همواره به دنبال مدل‌های جایگزین باشیم. اگر سازمان بتواند به چالش‌های آن وضعیتِ همواره در حال تغییر پاسخ دهد، آن وقت حال سازمان خوب است.

 

مدرس و مشاور مدیریت ضمن تاکید بر لزوم بهره‌ برداری از نرم‌ فزارهای جامع، گفت: سیستم هالستیک از درونِ خلقت آمده است و بسیار جامع‌تر از تفکر سیستمی ماست. در این سیستم عقلانیت لازم است اما کافی نیست و باید انسان‌گرایی و طبیعت‌گرایی را به آن اضافه کرد. اندازه‌گیری عملکرد الان دیگر مثل سابق نیست و پیچیده شده است و لذا باید تمام سرمایه‌های سازمانی برای پاسخ به این پیچیدگی به کار گرفته شود.

 

به گفته وی، در مدل‌سازی‌ها باید به سمت مدل‌سازی‌های طبیعی حرکت کرد، ضمن اینکه منبع سازمانیِ یک سازمان، انسان است و باید همواره او را شاداب و سرحال نگاه داشت.

قدمی عنوان کرد: برای تحقق مدیریت هالستیک باید انسان حقیقی را آزاد کرد چون زیربنای جدید جهانی برای خلق سرمایه تغییر کرده است؛ امروز بزرگترین عامل تولید پول، یادگیری متقابل است و پول هم از آن کارآفرینان و کسانی است که جرات ریسک دارند.

 

وی سه استراتژی تنش خلاقه، اقتباس خلاقه و نابودی خلاقه را تعیین‌ کننده اصلی مسیر حرکت سازمان دانست و گفت: در اولی باید همه مشارکت کنند، در دومی باید همه از آموخته‌هایشان استفاده کنند و در سومی هم باید بتوانید نابود کنید تا بتوانید خلق کنید.

 

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه در دنیا حدود 20 سال است در مدل‌های توسعه از واژه تریپل هلیکس استفاده می‌شود، از دکتر مجید قاسمی بابت پیاده‌سازی این مدل در ایران قدردانی کرد.

وی که خود طراح رشته دانشگاهی مدیریت دانایی در ایران بوده است، در پایان سخنان خود، با اشاره به تائید رشته «مدیریت دانایی» و نیز «حکومت و مدیریت» در ایران، گفت: الان بزرگترین دانشکده در ژاپن که دارد مدیرپروری می‌کند، دانشکده‌ای است به اسم «مدیریت و حکومت» که توسط آقای ماتسوشیتا راه‌اندازی شده است و امیدواریم این مدل به همت آقای قاسمی در ایران هم پیاده شود.

 

امروز اقتصاد مبتنی بر دانش است

 

در ادامه برنامه‌های کنفرانس بین‌المللی مدیریت دانشی، روح‌الله تولایی عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین (ع) به سخنرانی با عنوان «زنجیره ارزش در مدیریت دانشی» پرداخت و گفت: زنجیره ارزش مفهومی است که به ارزش آفرینی به ذینفعان سازمان می‌پردازد و در مدیریت دانش یک روش نظام‌مند است.

 

وی افزود: در قرن بیستم اقتصاد مبتنی بر صنعت بود اما امروز اقتصاد مبتنی بر دانش است؛ این سرمایه فکری و دانش است که میزان سرمایه‌های سازمان را معین می‌کند. در هرم سلسله مراتبی دانش، رسیدن به آگاهی مستلزم غناسازی داده‌هاست و دانش هم در ارتباط با زمینه و بستر مربوطه به وجود می‌آید.

 

این استاد دانشگاه امام حسین (ع) با اشاره به فعالیت آزمایشگاه مدیریت این دانشگاه، گفت: ما می‌توانیم زنجیره مدیریت دانش را هم در یک فضای آزمایشگاهی توسعه دهیم و در شناسایی و استعدادیابی کارکنان و توانمندسازی آنها اقدام کنیم.

 

حسام زند حسامی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات در سخنرانی خود با عنوان «مدیریت نوآوری باز و مدیریت دانشی» گفت: ما در بطن انقلاب چهارم صنعتی هستیم و مجبور به تحول دیجیتال هستیم و عامل تحول هم در این حوزه نوآوری است و منبع اصلی آن هم چیزی نیست جز دانش.

 

وی افزود: از دوره اول مدیریت دانش نگاه این بوده که فرق دانش را با اطلاعات متوجه شویم. تا زمانی که فرهنگ یادگیری در سازمان شکل نگیرد، مدیریت دانش هم شکل نمی‌گیرد. امروز چرخه‌ای در مدیریت دانش شکل گرفته که پرسش اصلی آن این است: دانش چیست؟ چرا که بعضا توهم دانایی در سازمان باعث می‌شود در خیلی از موارد دچار مشکل شویم. اگر می‌خواهیم کار مدیریت دانشی بکنیم، باید چرایی آن را جویا شویم و بپرسیم. بعد از چرایی، باید از چیستی دانش سوال کنیم و در مرحله آخر چگونگی است که استراتژی ما را تعیین می‌کند.

 

در ادامه برنامه‌های کنفرانس بین‌المللی مدیریت دانشی، پنل با موضوع «حاکمیت نوآوری با رویکرد مدیریت دانشی تحولی» به ریاست آذر صائمیان؛ دبیر علمی کنفرانس و با سخنرانی محمد حسن‌زاده؛ عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس تحت عنوان «کارکردهای مدیریت دانشی تحولی بر تسریع نوآوری در کسب و کارها»، حبیب کراری؛ مدرس دانشگاه‌های امیر کبیر و خواجه نصیر با عنوان «نوآوری مدیریت دانشی در جامعه 5» و پیام حقیقی بروجنی؛ مدرس و مشاور مدیریت با عنوان «نقش مدیریت دانشی در ارتقا کارکرد نظام ملی نوآوری» برگزار شد.

 

نوآوری علاوه بر اتصال به «می‌توانم»، می‌بایست استمرار یابد و بتوان در آن بازنگری کرد

 

حسن‌زاده در سخنرانی خود با اشاره به تغییرات تکنولوژیک صورت گرفته در مشاغلی مانند پزشکی که به پزشکی از راه دور و با استفاده از ربات تبدیل شده است، گفت: اگر تا دیروز مدیریت، به معنای جمع کردن مردم و توصیه کردن به آنها بود، امروز مشارکت دادن بیشتر مردم در امور مد نظر است. ما امروز نیازمند نوآوری هستیم اما انسان‌های نوآور هم دچار اشتباه می‌شوند و آن این است که آنچه من انجام می‌دهم، همان چیزی است که می‌توانم انجام دهم؟ نوآوری علاوه بر اینکه باید به «می‌توانم» متصل شود، می‌بایست استمرار یابد و در عین حال بتوان در آن بازنگری کرد.

 

هر چیز تکرارشونده، توسط ربات‌ها بهتر از انسان‌ها انجام می‌شود

 

حبیب کراری هم در سخنرانی خود ضن تاکید بر لزوم فاصله گرفتن از ارزش‌های منسوخ شده در حوزه مدیریت دانش و اینکه الان اکثر کشورهای دنیا به دنبال آن هستند که متخصصان هوش مصنوعی را برای خودشان نگه دارند، گفت: جامعه 5 جامعه‌ای است امروزه ژاپنی‌ها روی آن متمرکز هستند اما آیا جامعه ما هم روی این ریل حرکت می‌کند. واقعیت این است که هر چیزی که تکرارشونده باشد، توسط ربات‌ها بهتر از انسان‌ها انجام می‌شود. در سازمان‌هایمان باید به این فکر کنیم که کجاها لازم است کارها را به ربات‌ها بسپاریم. دیتاها فی‌نفسه ارزشمند نیستند بلکه این پالایشگاه دیتا است که مهم و ارزشمند است.

 

ایران؛ پنجاه و سومین کشور نوآور دنیا

 

پیام حقیقی بروجنی هم در سخنرانی خود نوآوری را به معنی تازگی در عین اجرا تعریف کرد و با بیان اینکه نوآوری پیشران دانش است و موج پنجم آن هم نوآوری دانشی است، به ارائه آمارهایی از جایگاه ایران در حوزه‌های مختلف فناورانه در جهان پرداخت و ضمن اشاره به اینکه طبق این جدول کشورمان از حیث تولید و خلق دانش جایگاه خوبی دارد و به عنوان مثال پنجاه و سومین کشور نوآور دنیاست، در عین حال جایگاه ایران را در حوزه انتشار و تجاری‌سازی دانش نامطلوب دانست.

 

در ادامه، بیانیه کنفرانس بین‌المللی مدیریت دانش و گزارش پنجمین دوره جایزه مدیریت دانشی از سوی آذر صائمیان دبیر علمی کنفرانس قرائت شد که بر اساس آن، 1520 نفر- ساعت دوره آموزشی آنلاین برگزار شده است.

 

سپس یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش در سخنانی ضمن تقدیر از مجید قاسمی رئیس دانشگاه خاتم و رئیس شورای سیاستگذاری کنفرانس بین‌المللی مدیریت دانشی به جهت پیاده‌سازی حکمرانی دانایی با تلفیق مدیریت دانش و دانایی، گفت: بی تردید این حرکت مبتنی بر یافته‌های علمی نوین و ابزارهای جدید است.

 

انتقاد وزیر آموزش و پرورش از نگاه‌های ابژه‌نگرانه یا سوژه‌گرانه به کودک

 

وی با بیان اینکه نطفه نوآوری در کودکی شکل می‌گیرد، بازگشت سرمایه به آموزش و پرورش را قابل قبول دانست و گفت: طبق تحقیقات صورت گرفته در بازهه زمانی 1371 تا 1385 ارزش افزوده دوره ابتدایی از همه بخش‌های صنعت البته بجز معدن بیشتر است. امروزه در دوره متوسطه هنرستانی‌‌هایی که فارغ‌التحصیل می‌شوند، بیکار ندارند اما وضعیت دانشگاه‌ها اینگونه نیست.

 

وزیر آموزش و پرورش با انتقاد از دیدگاه‌های سوژه‌نگرانه یا ابژه‌نگرانه به کودک، گفت: ما کودک را ابژه می‌دانیم و همه‌اش می‌خواهیم تغییرش بدهیم و خیلی هنر کنیم، او را سوژه می‌کنیم یعنی موضوع شناخت خودمان. گهگاهی هم او را کنشگر فرض می‌کنیم. ما باید جهان‌بینی‌مان را نسبت به کودکان تغییر دهیم.

 

نوری گفت: من معتقدم که کودک خودش پژوهشگر است اما لازم است او را در معرض رخدادها قرار دهیم تا در مورد آنها پژوهش کند اما متاسفانه ما از روز اول انگیزه نوآوری و مدیریت دانشی را برای کودکان کور می‌کنیم. من به معلمان می‌گویم که کودک را آزاد بگذارند که خودش باشد. اگر شرایط زمینه‌ای کودک و زیست‌بوم او را بشناسیم، آن وقت است که کودک مهارت پیدا می‌کند و به مسئولیت اجتماعی خودش عمل می‌کند.

 

وی همچنین خطاب به استادان حاضر در کنفرانس بین‌المللی مدیریت دانشی، تاکید کرد: در مجموعه‌های مدیریتی ما مدیریت دانش مستقر نشده است و نوآوری وجود ندارد و لازم است از این روش‌های مدیریتی اسفاده کنیم. ما در نظام آموزش و پرورش به شما نیاز داریم.

 

در پایان این مراسم و در بخش پنجمین دوره جایزه مدیریت دانشی، لوح‌های تقدیر، گواهینامه‌های یک ستاره، سه‌ستاره و تندیس‌های بلوریست و سیمین و زرین تندیس‌ها و جوایز مربوطه به متخبین این دوره به شرح زیر اهدا شد:

 

بخش گواهینامه یک ستاره:شرکت تامین آتیه سرمایه پاسارگاد، شرکت مبنای خاورمیانه، شرکت کاررآوران صنعت خاورمیانه، شرکت سمنگان ترابر ایرانیان و شرکت توسعه کاربرد پرتوهای ایران.

بخش گواهینامه سه ستاره: شرکت سرمایه‌ گذاری پارس آریان، شرکت گروه ارزش آفرینان پاسارگاد، شرکت توسعه انبوه‌سازی پاسارگاد، شرکت بیمه پاسارگاد، شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد، شرکت کارگزاری بانک پاسارگاد، شرکت گسترش و نوسازی معادن خاورمیانه (ممرادکو)، شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان شرقی، شرکت فرو سیلیس غرب پارس و شرکت بابک مس ایرانیان.

بخش تندیس بلورین: شرکت فناوری اطلاعات و ارتباطات پاسارگاد (فناپ)، شرکت پیشگامان امین سرمایه پاسارگاد، شرکت گسترش و وسازی صنایع ایرانیان، شرکت فرآوران ذغال سنگ، شرکت آلومینای ایران و شرکت مهندسی معیار صنعت خاورمیانه.

بخش تندیس سیمین: شرکت فولاد زرند ایرانیان،  شرکت فولاد سیرجان ایرانیان، شرکت نسیم سلامت پاسارگاد، شرکت فولاد برتیای ایرانیان، شرکت پتروشیمی نوری و شرکت گسترش انرژی پاسارگاد.

بخش تندیس زرین: هلدینگ توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو).

بخش مقالات برتر: رتبه اول: سارا هوشمندی و سید ابراهیم هاشمی ورزی؛ رتبه دوم: مهرداد تهرانی جوان؛ رتبه سوم: افشین تقوی.