EN
دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:0۲
صفحه اصلیگردهمایی و همایش‌ها
همایش فلسفه و مهندسی در دانشگاه خاتم برگزار می‌شود
همایش فلسفه و مهندسی در دانشگاه خاتم برگزار می‌شود
همایش فلسفه و مهندسی در دانشگاه خاتم برگزار می‌شود
alt
اشتراک گذاری با :

همایش فلسفه و مهندسی در دانشگاه خاتم برگزار می‌شود

تاریخ انتشار: شنبه ۴ آذر ۱۴۰۲

نخستین همایش فلسفه و مهندسی با همکاری موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی و فرهنگستان علوم 9 آذرماه جاری در دانشگاه خاتم در تهران برگزار می‌شود.

 

به گزارش روابط عمومی و سایت دانشگاه خاتم، «همایش فلسفه و مهندسی» با همکاری موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی و فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران و با سخنرانی چهره‌های مطرح دانشگاهی این دو حوزه، روز پنجشنبه 9 آذرماه جاری به صورت حضوری و آنلاین در محل دانشگاه خاتم در تهران برگزار می‌شود.

 

دبیری علمی همایش را دکتر شهید اعوانی؛ مدیر گروه فلسفه و دبیری اجرایی آن را دکتر عبداله شمیسا؛ مدیر گروه مهندسی برق دانشگاه خاتم بر عهده دارند.

 

سخنرانان و عناوین سخنرانی آنها در این همایش به شرح زیر است:

  • سیدمصطفی محقق داماد (الهیات مهندسی)
  • علی خاکی صدیق (مهندسی و فلسفه؛ نگاهی نو در آموزش عالی)
  • حسین شیخ رضایی (روش‌شناسی مهندسی)
  • بابک نجار اعرابی (مدل‌سازی، نایقینی و پیش‌بینی)
  • سعیده بابایی (اخلاق هوش مصنوعی)
  • حسین استکی (سازمان ماژولار خودآگاهی)
  • یاسر خوشنویس (نقش ارزش‌ها در طراحی مهندسی)

 

همچنین سخنران اختتامیه همایش فلسفه و مهندسی «دایان میشلفلدر» است که با موضوع «فلسفه مهندسی؛ چه هست؟ چه خواهد شد؟» به ایراد سخن خواهد پرداخت.

 

بر اساس این گزارش، حضور در «همایش فلسفه و مهندسی» برای عموم علاقه‌مندان آزاد و رایگان است و متقاضیان شرکت در این رویداد برای انجام هماهنگی‌های لازم می‌توانند با ایمیل a.shamisa@khatam.ac.ir  در ارتباط باشند.

 

علاقه‌مندان می‌توانند برنامه زمان‌بندی و خلاصه سخنرانی‌ها را از اینجا دریافت کنند.

 

همایش یادشده به صورت زنده از طریق فضای مجازی (اینجا) نیز برای عموم مخاطبان در دسترس خواهد بود که لینک مربوطه در روز همایش فعال می‌شود.

 

معرفی همایش:

 

فلسفه مهندسی نام حوزه مطالعاتی نسبتا نوپدیدی است که در آن بر چیستی فعالیت مهندسی، روش‌شناسی کار مهندسان، تعامل مهندسی و اجتماع و جنبه‌های اخلاقی و زیبایی‌شناسانه کار مهندسی تمرکز می‌شود. فلسفه مهندسی با دو حوزه فلسفه علم و فلسفه تکنولوژی هم‌پوشانی دارد، اما به جنبه‌های خاص کار مهندسان نیز می‌پردازد که آن را از دیگر حوزه‌های همسایه مجزا می‌کند. آشنایی با نحوه تعامل دو حوزه فلسفه و مهندسی می‌تواند هم برای دانشجویان مهندسی و هم برای دانشجویان فلسفه جالب توجه و آموزنده باشد.

 

در همایش یک‌روزه فلسفه و مهندسی که اولین همایش با چنین موضوعی است و با مشارکت محققانی از هر دو حوزه برگزار می‌شود، بناست برخی از جنبه‌های بنیادین فلسفه مهندسی معرفی شوند تا زمینه پژوهش‌های گسترده‌تر در این حوزه مطالعاتی فراهم شود.

 

فلسفه و مهندسی دو حوزه کاملاً جدا در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور هستند. این در حالی است که فلسفه در شکل‌گیری بنیادین تفکرات مهندسی سهم بسزایی داشته و هم‌اکنون نیز دارد. برای نمونه به مواردی از قبیل نظریه عمومی سیستم‌ها، مدلسازی ریاضی سیستم‌ها برای طراحی، مفهوم انتقال پارادایم‌ها در مهندسی و معیارهای علم و شبه‌علم و اثرات آن در مهندسی اشاره کرد. از سوی دیگر تفکر مهندسی و الگوریتم‌های آن نیز بر روند مطالعات فلسفی تاثیرگذار بوده‌اند. برای نمونه می‌توان به بازخورد مفاهیمی از قبیل مطالعات مهندسی در سیستم، نامعینی و بهینگی، در غنی‌سازی نگاه فیلسوفان و همچنین بیان نظریه‌های فلسفی با رویکردهای محاسباتی و برنامه‌ریزی اشاره کرد.

 

به جرات می‌توان ادعا کرد که رسیدن به دانشگاه‌های تمدن‌ساز و جهت‌دهی علوم و فناوری و دستیابی به مرجعیت علمی بدون مطالعات جدی بنیادین در حوزه‌های گوناگون ناممکن است. یکی از این موضوعات بنیادین و مغفول مانده در آموزش عالی، مباحث مشترك فلسفه و مهندسی است. مثال‌های فراوانی در این راستا در گذشته و حال قابل بررسی است. برای نمونه می‌توان به تحولات شگرف اخیر در حوزه‌های هوش مصنوعی، ذهن و علوم شناختی اشاره کرد و اهمیت این موضوعات برای آینده کشور بر همگان آشکار است. حال آنکه نیاز به مطالعات بنیادین مشترك در این دو حوزه در کشور مشهود است.

 

بر اساس این گزارش، «همایش فلسفه و مهندسی» روز پنجشنبه هفته جاری 9 آذرماه از ساعت 9 تا 18 در دانشگاه خاتم واقع در تهران، خیابان ملاصدرا، خیابان شیراز شمالی، خیابان حکیم اعظم، پلاک 30، سالن آمفی تئاتر برگزار می‌شود.

برچسب‌ها:
دانشگاه خاتم
دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی
فرهنگستان علوم
موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه
همایش فلسفه و مهندسی
گروه فلسفه
گروه مهندسی برق